Trygg förening

Vad innebär det att vara en trygg förening? Det betyder att man som vårdnadshavare ska vara så trygg man kan vara att ha sitt barn i verksamheten.

Som ledare i föreningen ska man känna att man är trygg i sitt uppdrag. Som aktiv ska man känna sig trygg till och från träning, i träning och tävling genom att det finns bra vuxna runt omkring.

Alla ledare SKA lämna in utdrag ur belastningsregister för att få ha förtroendet att vara tränare/ledare för barn och unga.

Vi har en värdegrund som ALLA i föreningen ska ha kunskap om och jobba med i verksamheten. Glädje - Bredd - Utveckling - Engagemang!

Att föreningen har en krishanteringsplan om det otänkbara händer och en handlingsplan hur vi agerar.

Vi har policys runt olika ämnen i föreningen.

Vi utbildar kontinuerligt inom vår idrott fotboll och de grunddokument som idrotten vilar på. Idrotten vill, Rekommendationer för barn och ungdomsidrott, Fotbollens Spela Lek och Lär, Skapa trygga idrottsmiljöer. Vi tar stöd i viktiga frågor av Stockholms Fotbollförbund och RF-SISU Stockholm.

Ingen kan göra allt men alla kan göra något och tillsammans blir vi starka och trygga! Järla - Det självklara valet!

Dokument till hjälp för att Skapa en trygg fotbollsmiljö

Här nedan finns länkar till några dokument som vi kan få hjälp av när vi jobbar med att trygga vår fotbollsmiljö. Svensk Fotboll och idrott arbetar ständigt med de här frågorna så att vi tillsammans kan skapa en trygg idrott för våra aktiva och ledare.

Trygg fotbollsmiljö som Svensk Fotboll tagit fram i samverkan med Riksidrottsförbundet

Misstänker vi att ett barn eller ungdom far illa, då kan vi ta hjälp av det här flödesschemat

Barnens Spelregler, material hur vi pratar värdegrundsfrågor utifrån barnens perspektiv

Belastningsregister för föreningsledare hittar ni här

OM det är något som hänt i en träningsgrupp, under träning eller match, kanske utanför fotbollen. Tveka aldrig att kontakta sportkontoret och/eller styrelsen för hjälp att reda ut vad som hänt och hur vi kan gå framåt tillsammans!